torstai 6. maaliskuuta 2008

Huomio on arvokas

Valokuvatorstaissa on pitkästä aikaa tekstihaaste. Innoitteen antaa norjalainen kirjailija Erlend Loe ja katkelma on teoksesta Supernaiivi (Like 1998. Suomentanut Outi Menna. Alkuteos Naiv. Super.1996). Lainaus on vuonna 2002 ilmestyneen pokkaripainoksen sivulta 18):
"Istuudun penkille tarkastelemaan listaa. Arvioin sitä pitkään. Lista on rehellinen. Olen tyytyväinen siihen. Kenties etsimäni esine on olemassa, kenties ei. Se ei ole kovin tärkeää. Mutta lista on tärkeä. Sillä huomiolla on minulle merkitystä. Se on todella arvokas."

Tässä minun versio:
Seisahdan sängyn viereen tarkastelemaan listaa. Arvioin sitä pitkään. Lista on tavoite. Olen innostunut siitä. Kenties etsimäni sisäinen rauha on olemassa, kenties ei. Se ei ole kovin tärkeää. Mutta liike on tärkeä. Sillä huomiolla on minulle merkitystä. Se on todella arvokas.

Tai Chi Peking muoto, yhteensä 174 liikettä, 106:n kohdalla ollaan menossa.

8 kommenttia:

Tarjuska kirjoitti...

Onpas pitkä lista. Noissa kuvioissa on kova muistaminen ja opettelu. :) Toivottavasti ei alkupää listasta unehdu loppua kohti.

Maija kirjoitti...

Onneksi on olemassa tuo lista lista, muuten osa liikkeistä häipyy mielestä.
176 - aika määrä.

Pankin talkkarit kirjoitti...

Vau. Nämä tällaiset jos mikä ovat elämäntapa. Jos oikein asialle alkaa..

Iines J kirjoitti...

Hienosti oivallettu! Tekstinpätkäkin menee ihan täydestä, kun sen ekan kerran lukee - muutoksia tuskin huomaa.

Pauli kirjoitti...

Kiitos kaikille kommentoijille. Siis listojahan riittää vaikka kuinka moneen lähtöön. Pidän itse tuosta tekstinpätkän lopusta, että huomaa mikä itselleen on tärkeää ja että pitää sitä arvokkaana.

Oh-show-tah hoi-ne-ne kirjoitti...

Kyllä se sisäinen rauha on olemassa.
Usko vaan, älä keskeytä.

"Höpö" kirjoitti...

Mielenkiintoinen lista! Tai chi on mullakin harjoittelussa vaikkakin on jäänyt nyt vähemmälle. Yritän opetella perusliikkeitä pelkän kirjan avulla. En tiedä onko toivotonta?

Pauli kirjoitti...

@höpö: olen itseni kohdalla huomannut, että ainakin alkuvaiheessa ryhmässä ja harjantuneen opettajan avulla liikkeiden ja hengityksen oppiminen ovat olleet suuri tuki. Myös keskittyminen harjoituksiin on ryhmässä helpompaa. Älä vaan anna periksi.