sunnuntai 6. tammikuuta 2008

Lukemisesta

Viime viikkoina olen kaikesta huolimatta ehtinyt taas pitkästä aikaa myös lukemaan ja haluankin tässä mainita kaksi kirjaa. Kirjalijoista ehdoton tämän vuoden löytö minulle on Ian McEwan. Nyt jouluna luin hänen romaaninsa On Chesil Beach. Tarina on tyypillinen McEwan tarina. Se kehittyy hitaasti mutta varmasti. Lukija aavistaa, että pian tapahtuu jotain mullistavaa. Minä ainakin toivon, elän, pelkään ja ylipäätänsä tunnen päähenkilöiden mukana. Tämä on aivan mahtava elämys. Tarina ei sinänsä ole mitenkään erikoinen - kertomus nuoren parin hääyöstä 1960-luvun alkupuolella. Tämä yö on kohtalokas ja muuttava koko heidän elämänsä. McEwanin teksti on intensiivistä ja värikästä. Tämänhetkinen lempikirjailijani.

Olen aina pitänyt dekkareista ja jännitysromaaneista. Pari vuotta sitten löysin kirjailijan Tess Gerritsenin. Luen hänen teoksistaan kaiken mitä saatavilla on. Olen koukussa. Nyt tuli luettua trilleri Gravity. Tarina kertoo astronautti-lääkärin Emma Watsonin henkiinjäämistaistelusta outoa eliötä vastaan ISS avaruusasemalla. Tess Gerritsen on hyvä kertoja ja saa lukijansa heti alkusanoista lähtien pauloihinsa. Gerritsenin lääketieteellinen tausta
tulee vahvasti esille hänen tarinoissaan, mutta niin että mattimeikäläinenkin ymmärtää mistä on kysymys. Tarina eteneen huumaavaa vauhtia, eikä lukemista voi lopettaa. Jännitys säilyy loppuun saakka. Suosittelen - tosin en heikkohermoisille.

Ei kommentteja: